7 praktičnih saveta za pisanje prvog romana za apsolutne početnike

Ukoliko nameravate da napišete svoj prvi roman, daću vam nekoliko praktičnih saveta o kojima treba razmisliti pre nego što počnete da pišete:

1. Istražite temu o kojoj nameravate da pišete

Prva stvar koju svi savetuju, a sa kojom se u potpunosti slažem, jeste da istražite temu o kojoj planirate da pišete. Danas pomoću interneta moguće je doći do raznih informacija. Sve nam je na dohvat ruke. Ovo je posebno bitno iz razloga kako biste saznali da li je i kako tema o kojoj ćete pisati do sada obrađivana te da pronađete način kako da se diferencirate. Nekad će istraživanje za vašu knjigu podrazumevati posmatranje i razmatranje različitih situacija, razgovore sa ljudima ili posetu određenog mesta koje je bitno za vašu priču. Istraživanje je ključno odraditi ukoliko želite da napišete knjigu, ali nemate ideju. Tada savetujem da pogledate šta je to što je aktuleno, šta se čita, raspitajte se kod bliskih osoba koju vrstu literature preferiraju, kakve teme su im zanimljivije, itd.

2. Dužina romana

Vaš prvi roman ne treba da bude predugačak, jer su čitaoci skeptični prema prvoj knjizi nepoznatog autora. Isto važi i za izdavače. Preporučuje se da imate između 60000 i 70000 reči. Kada zadobijete poverenje čitalaca, možete da date sebi luksuz da pišete više reči. Takođe bih vas posavetovala da pišete jednostavno, da koristite kratke rečenice i pasuse i da formirate poglavlja.

3. Obavezno je poznavanje pravopisa i gramatike

Ovo je veoma važno. Tačno je da vaš roman prolazi kroz lekturu i korekturu, ali morate biti pismeni. Ne kažem da morate poznavati pravopis odlično, ali neke osnovne stvari kao što je na primer, pisanje rečce „ne” odvojeno sa glagolom, morate da znate. Ukoliko nikakvih znanja nemate, počnite da posećujete veb sajtove i blogove koji se bave gramatikom i pravopisom. To je investicija koja će vam se višestruko isplatiti, jer je to nešto što se sve više podrazumeva bez obzira kojom se profesijom bavite.

4. Eksperimentišite sa žanrovima

Budite kreativni i eksperimentišite sa žanrovima. Neka vaša ljubavna priča ima, recimo, elemenata misterije. Na primer, možete u priču da uvedete lik koji je čitaocu nepoznat, ali je uvek prisutan i iz prikrajka sve posmatra, i niko od likova ne zna za njega osim čitaoca. Ovo je samo jedan primer. Ali poenta jeste da je taj momenat misterije ono što daje vašem čitaocu osećaj motivacije i želju da pročita roman do kraja.

5. Odredite rok

Veoma je bitno da odredite rok do kada morate da završite vaš prvi rukopis. Ovo je bitno iz razloga jer je pisanje jedino što je samo do vas. Nakon što završite prvu verziju, tada vas čeka još mnogo posla, koji nije samo do vas i koji će imati uticaja na konačan datum kada vaša knjiga treba da bude objavljena. Možete, na primer, da odredite vremenski blok posvećen isključivo kreativnom pisanju ili broj reči koji ćete svakodnevno pisati.

6. Budite svoji

Već sam spominjala da je tema o kojoj planirate da pišete najverovatnije nešto o čemu je neko negde nešto već napisao. Jedini način da se izdvojite od drugih pisaca jeste da budete drugačiji, da na svoj način obradite temu koja je već ispričana. U romanu „Bila jednom jedna Anja...” nema fizičkih opisa junaka i mnogi stučni ljudi su prvo to zamerili misleći da jednostavno nisam upućena u to kako se gradi književni lik. Na pitanje zašto je to tako, odgovor je bio jednostavan. Nisam želela. Želela sam da naglasak bude na unutrašnjim stanjima junaka i da čitalac sam zamisli likove o kojima čita. I to je na primer jedna od stvari koju sam želela drugačije da uradim. Budite svoji. Ne robujte tome „kako se pisalo”. Slobodno odstupajte od tradicije i ustaljene prakse. Vaša knjiga, vaša pravila.

7. Povratna informacija

Zamislite osobu za koju možete reći da je vaš idealni čitalac. Skicirajte sebi u glavi kakva je to osoba – kog je pola, godišta, čime se bavi, koji su joj hobiji, da li ima porodicu, šta voli da čita, itd. Kada imate u glavi sliku vašeg idealnog čitaoca, razmislite koja osoba iz vašeg okruženja odgovara tom opisu, ali naravno, to mora da bude osoba od koje ćete dobiti iskrenu povratnu informaciju i koja će vam preneti svoje utiske, osećanja, sugestije i, najvažnije od svega kritike. Ovo je bitno iz prostog razloga jer vi pišete za ciljnu grupu koja odgovara opisu idealnog čitaoca i od takvih ljudi treba da tražite mišljenje i povratnu informaciju jer želite još takvih čitalaca da privučete.

Ukoliko su vam ovi saveti bili korisni, detaljnije objašnjenje uz još mnogo korisnih informacija možete pronaći u okviru kursa „Kako napisati komercijalan, a kvalitetan roman?” na ovom linku.

Nema komentara

Sviđanja (0)

Podelite ovaj post

Molimo Vas da se registujete / prijavite da biste ostavili komentar ili lajkovali post!